Ako bude vyzerať budúcnosť cestovania?

budúcnosť cestovania koronavírus

Zatvorené hranice aktuálne podporujú domáci turizmus. Letecké spoločnosti pomaly hlásia návrat a konkrétne opatrenia na cestovanie za hranice začínajú dostávať reálne kontúry. Rovnako sa menia aj nálady cestovateľov, ktorí svoje cestovateľské plány prispôsobujú postupnému otváraniu hraníc. Čoraz viac sa skloňujú otázky o tom, ako bude cestovanie vyzerať po skončení prísnych opatrení na zamedzenie šírenia vírusu. 

Na aké zmeny si budeme musieť zvyknúť? 

Na letisku si počkáme dlhšie

Prísnejšie zdravotné kontroly znamenajú, že pred odletom bude potrebné prísť s väčšou časovou rezervou. Na letisku sa treba pripraviť na meranie teploty, niektoré krajiny môžu vyžadovať dodatočné dokumenty, ktorých kontrola zaberie určitý čas. To isté platí pri prílete. 

Keďže opatrenia krajín sa neustále menia, odporúčame preto sledovať aktuálne informácie a požiadavky, aby ste si vopred vedeli zabezpečiť všetky potrebné potvrdenia a boli pripravení aj na 14-dňovú karanténu po prílete (aktuálne je karanténa povinná napríklad po príchode do Veľkej Británie).

Rúško sa stane nevyhnutnou súčasťou cestovania

Letecké spoločnosti postupne informujú o povinnosti zakryť si pred vstupom na palubu lietadla tvár a ústa. Rúško sa stane štandardom cestovania, na palubu sa bez neho nedostanete rovnako ako bez palubného lístka. 

rúško cestovanie

Zmení sa spôsob check-inu a odovzdávania batožín

Aerolinky svojim klientom rozosielajú upozornenia na dostatočné rozostupy pri čakaní v rade pred okienkom. 

Alternatívou je online check-in a uloženie palubného lístka v mobilnom telefóne. Nielenže strávite v rade menej času, no ušetríte niekoľko nevyhnutných dotykov, keby na check-in využijete letiskové kiosky.  Pracovníkovi na letisku bude pri odovzdávaní batožiny stačiť vidieť váš mobilný palubný lístok. 

Palubný personál bude obsluhovať pasažierov v rukaviciach

Americká odborová asociácia, ktorá zastupuje letušky a stewardov 20 aeroliniek vyzvala vládu, aby zaviedla operatívne zmeny na ochranu zdravia palubného personálu. Ako ďalej informuje The New York Times, niektoré z nich už aerolinky zaviedli do praxe. 

V snahe minimalizovať kontakt s predmetmi, ktoré použili pasažieri, personál bude nosiť rukavice, nápoje sa budú podávať vždy do nového pohára. Niektoré letecké spoločnosti nebudú podávať nápoje na palube vôbec a cestujúci budú mať možnosť naplniť si pred nástupom do lietadla svoje fľaše. Cestujúcich tiež vyzývajú, aby po sebe dezinfikovali vysúvateľné stolíky a opierky. 

Niektoré aerolinky už avízujú, že na palube budú podávať iba balené nápoje a jedlo a platba bude možná iba bezhotovostne. 

cestovanie palubný personál koronavírus

Väčší dôraz na dezinfekciu

Na dezinfekciu pred vstupom do budov a obchodov sme si už zvykli a iné to nebude ani na letisku. Stojany s dezinfekciou pribudnú tam, kde sa pasažieri môžu dotýkať plôch. 

Diskusie o prázdnych sedadlách uprostred

Pre zachovanie potrebných rozostupov medzi pasažiermi sa objavili správy, že aerolinky nebudú obsadzovať sedadlá uprostred. Túto možnosť už potvrdila britská nízkonákladová spoločnosť Easy Jet.  Šéf írskej spoločnosti Ryanair však prišiel s ostrou kritikou a pre The Financial Times povedal, že ak budú musieť sedadlá uprostred ostať povinne prázdne, spoločnosť neobnoví lety. 

Potreba regulácie obsadenosti lietadiel sa zdá byť opodstatnená. Na Twitteri vzbudila 9.5.2020 rozruch fotografia amerického kardiológa Ethana Weissa, ktorý sa vracal z New Yorku, epicentra nákazy v USA, do San Francisca a bol znepokojený preplneným letom. Po tom, ako sa fotografia rozšírila po sociálnych sieťach, letecká spoločnosť United umožní cestujúcim zmeniť si let, ktorý sa blíži k plnej obsadenosti, na iný dátum alebo požiadať o kredit, informoval The Washington Post.

Požiadavky na väčšiu flexibilitu

Situácia v krajinách sa každým dňom mení. Dôležitým faktorom rozhodovania pri cestovaní bude možnosť flexibilnej zmeny dátumu cesty. Ak ste doposiaľ o poistenie nemali záujem, v nestálej dobe sa jeho význam ešte zvýši. 

cestovanie koronavírus

Certifikát o protilátkach proti koronavírusu

Vlády niektorých krajín (Taliansko, Veľká Británia, Nemecko) začali hovoriť o vydávaní tzv. imunitných pasov. Predloženie “pasu” pred cestou zvažuje letecká spoločnosť Delta Airlines.  Imunitný pas by sa vydával na základe krvných testov, ktoré určia, či pacient vyliečený z koronavírusu má protilátky a má imunitu proti opakovanej nákaze. Vlastník “pasu” by sa mohol bez rizika vrátiť k normálnemu životu, a teda aj cestovať.  

Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie však aktuálne nie je potvrdené, že protilátky v krvi chránia človeka pred opätovnou nákazou. 

Pandémia zmenila cestovanie, zatvorila hranice a uzemnila lietadlá po celom svete. S postupnou obnovou letovej prevádzky a otváraním hraníc budeme sledovať pomalé prebúdzanie cestovania. Bude si však vyžadovať oveľa viac plánovania, než sme boli doposiaľ zvyknutí.

COVID-19 Garancia