Ako fungujú charterové lety a prečo dopredu nepoznám odletové časy?
“Objednávam si pobyt na 8 dní, ale reálne mám dovolenku len 6 dní”, sťažuje sa zákazník na zákaznickom centre. Znie vám to povedomo? Pravdepodobne áno, pretože s týmto nešvarom sa už stretlo viacero z vás.
Keďže vieme, aké nepríjemné môže byť zistenie, že si ukrátite dovolenku o 2 dni, pripravili sme pre vás zoznam najčastejších otázok, ktoré vás presvedčia o tom, že sa vás nikto nesnaží oklamať a ani pripraviť o dni strávené na dovolenke.
Je normálne, že pri objednaní pobytu na 8 dní strávim cestovaním 2 dni?
Áno, realita je taká. V tomto prípade sa s tým nedá nič robiť. Jednoducho sa musíte zmieriť s tým, že pri objednávaní vašej dovolenky, nestrávite na pláži plný počet dní vašeho zájazdu.
Môže nás vôbec takto cestovná kancelária oklamať?
Cestovné kancelárie sa vás vôbec nesnažia oklamať. Nejedná sa ani o žiaden podvod, ako si niektorí myslia. Všetky cestovné kancelárie majú vo svojich všeobecných podmienkach uvedené, že prvý aj posledný deň zájazdu je využitý na prepravu.
Vie cestovná kancelária vopred informácie o odletových časoch?
Áno. Slovenské cestovné kancelárie prevádzkujú svoje pobyty v rámci charterových letov. Cestovná kancelária teda obdrží informácie o odletových časoch niekoľko mesiacov predom.
Vy ako zákazník však dostanete potvrdené tieto časy najmenej 7 dní vopred pred vaším odletom.
Prečo mi cestovná kancelária nemôže oznámiť odletový čas pri zjednávaní dovolenky?
Z jednoduchého dôvodu. Je veľmi bežné, že sa odletové časy lietadla niekoľko krát zmenia. Cestovná kancelária túto zmenu nemôže predom predpovedať.
Ale čo rakúske cestovné kancelárie? Tie predsa informáciu o odletoch poskytujú zákaznikovi pri spísani zmluvy.
To je pravda. U rakúských cestovných kancelárii funguje úplne rovnaký princíp ako u slovenských. Avšak výhodou rakúských kancelárii je to, že u nich sa až tak často nestáva aby sa nejaký let zrušil alebo zmenil. Zatiaľ čo na Slovensku sa to stáva pomerne pravidelne.
Je možné s tým niečo robiť? Vybrať si iný let alebo lety skombinovať?
Bohužiaľ, nie. Pri zakúpenom pobyte cez cestovnú kanceláriu si nemáte možnosť vybrať iný let. Cestovné kancelárie majú po väčšine dohodnutý len jeden charterový let denne, takže vám nemôžu dať na výber. Ak aj náhodou majú letov viac, nie je úplne ľahké to skombinovať tak, ako by si zákazník predstavoval.
Čo je charterový let?
Charterový let je nepravidelný letecký spoj, ktorý sa objednáva pre veľké skupiny cestujúcich. Typickým príkladom charteru je prenájom kapacity lietadla cestovnej kancelárii, ktorá realizuje zájazdy pre svojich klientov. Stáva sa, že v charterovom lete zostane voľný určitý počet leteniek, ktoré dá následne cestovná kancelária do voľného predaja. (wikipedia)
V prípade, že je môj let v neskorých večerných hodinách a ja prídem do hotela nad ránom, platí cestovná kancelárii za túto noc v hoteli?
Áno. Hotel vás automaticky ubytuje aj nad ránom, čo znamená, že využívate prvú noc v hoteli, za ktorú cestovná kancelária platí.
Platí to aj v prípade, že z hotela odchádzam uprostred noci?
Áno, platí to aj v tomto prípade.
Ako mám teda počítať dní zakúpeného zájazdu?
Ak si kupujete 8 dňový zájazd, počítajte s tým, že v hoteli strávite 7 nocí. Či už to sú plné noci alebo nie, to už sa ovplyvniť nedá. Cestovná kancelária musí hotelu zaplatiť za celú noc. Ak si kupujete zájazd na 10 dní, znamená to 9 nocí v hoteli. A tak ďalej.
Je ešte dôležité myslieť na to, že v ubytovacom zariadení dostanete izbu až po 14:00 h a odhlásiť z hotela sa musíte do 12:00 h. To znamená, že aj v prípade, ak by ste prišli do hotela už o 10:00 ráno, musíte počkať ešte niekoľko hodín, aby vás ubytovali. V tom prípade sa vám teda viac oplatí prísť neskôr a rovno sa ubytovať.